Dr. Stanley Krippner, profesor de psihologie la Institutul
Saybrook şi autorul cărţii Realms of Healing, conchide
în urma studiului asupra vindecării tradiţionale, că puterea
gândurilor noastre – fie ele pozitive sau negative – are un efect
profund asupra sănătăţii. Atunci când acceptăm emanaţiile
paranormale ale altora, le prindem negativitatea şi – crucial –
permitem negativităţii lor să fie absorbite de noi, ajungem să
fim de acord cu inamicii noştri, ne deschidem către boală.
Aceasta este filosofia de bază a mâncatului de păcate. În
vechea tradiţie celtică, un păcat este văzut ca o greutate asupra
sufletului, care îl face să sufere pe păcătos cât timp este viu,
şi îl va ţine legat de pământ când moare. Păcatul este o forţă
puternică ce ne împinge spre boală, dar cunoaşterea faptului că
am greşit este cea care creează slăbiciunea în sufletele noastre.
Ruşinea şi vinovăţia pe care le ducem cu noi sunt intruziunea
spirituală. Această noţiune a păcatului ca intruziune este
cunoscută şamanilor din Tuva, care se referă la păcat cu
denumirea buk – o boală ce rezultă din acţiunile noastre
rele faţă de alte persoane sau forme de viaţă.
Şamaniţa tuvană Christina Harley-Salvennenon dă exemplu a
doi băieţi, pacienţi de-ai ei, care într-o zi s-au lăsat duşi de
val în timp ce se jucau şi au castrat un câine. Când şi-au dat
seama ce au făcut, au fugit acasă, şocaţi. Amândoi s-au
îmbolnăvit pe loc, unul dintre simptome fiind inflamarea
testiculelor. Recunoscând boala lor a fi buk,
Christina le-a cerut să-i spună ce au făcut. Copiii fiind
copleşiţi de vina purtată, au refuzat să mărturisească. Dacă ar
fi făcut-o, ar fi eliberat presiunea dureroasă din trupurile lor
şi ar fi dat şamanului o informaţie pentru vindecare, dar ei n-au
putut să o facă. Amândoi au murit.
Extracţia spiritului (îndepărtarea intruziunilor) era
uneori făcută de către mâncătorul de păcate celtic prin înţeparea
cu urzici a corpului pacientului, dând atenţie specială
colţurilor şi unghiurilor – spatele genunchilor, coatele, ceafa
şi abdomenul – unde tind intruziunile să se ascundă. Ţepii
urzicilor încălzesc pielea şi trag intruziunea la suprafaţă,
într-un mod similar băilor de foc din Haiti. De acolo,
intruziunea este spălată cu o baie rece conţinând ierburi
răcoritoare şi liniştitoare ca muşeţelul, lavanda, menta,
trandafirii.
Acestea fiind făcute, pacientului i se aminteşte că este
nevoie să repare greşeala faţă de acea persoană, altminteri
vinovăţia – şi deci intruziunea – se poate foarte bine
întoarce.
O tradiţie simplă care a supravieţuit ca modalitate de
răscumpărare a unor păcate – minore, bineînţeles – este
trimiterea unor buchete de flori.
* Filosofia mâncatului păcatelor este în multe feluri în concordanţă cu experienţa haitiană. Mayan Deren scrie, de exemplu, că acţiunile terapautice pot fi executate de preot, dar trebuie duse la capăt în mare proporţie de pacientul însuşi sub ghidarea preotului. Pacientul trebuie să-şi rezolve singur problemele cu loa ( o altă scriere a cuvântului haitian Lwa: spirite.) Altfel spus, pacientul se tratează singur, ceea ce îi va îmbunătăţi mult starea de spirit. Aproape inevitabil, indiferent cât de bolnavă este, persoana trebuie să ia parte la ritualurile legate de tratamentul său.
Sursa: Shaman - Spiritul Plantelor: Căile Străvechi
de vindecare a Sufletului,
Autori: Ross
Heaven & Howard G. Charing, Editua Elena Francisc
Publishing, Bucureşti, 2007, pag. 121
Va urma
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu