MAGIA SIMPATETICA
Similarul produce similar, toate
lucrurile sunt conectate
Principiile magiei, care operează în lumea şamanică şi au fost
identificate de Sir James Frazer în cartea sa, Creanga de
Aur, prezintă şi ele interes aici. Frazer nu a fost un fan
al ceea ce el numea "magie primitivă...arta bastardă", dar
i-a înţeles conceptele.
Dacă analizăm principiile gîndirii pe care se bazează magia, vom
găsi că ele se reduc la două: primul este că similarul produce
similar... iar al doilea, că lucrurile care au fost cândva în
contact unul cu altul continuă să se influenţeze la distanţă,
după ce contactul fizic a fost întrerupt.
Ambele ramuri ale magiei pot fi uşor înţelese sub numele general
de Magie Simpatetică, deoarece ambele presupun că lucrurile se
influenţează reciproc la distanţă, printr-o simpatie secretă,
impulsul fiind transmis dintr-o parte în cealaltă prin ceea
ce putem concepe ca fiind un eter invizibil, care nu e diferit de
cel postulat de ştiinţa modernă pentru explicarea unor fenomene
similare, precum modul în care lucrurile se pot afecta fizic
reciproc printr-un spaţiu ce pare a fi gol.
Ideea din spatele "magiei simpatetice", pe care Frazer le-a
observat la numeroase culturi, inclusiv a noastră, este în primul
rând aceea că, dacă o plantă arată precum ceea ce va fi tratat,
atunci ea va fi eficientă în tratament. Jergon sacha e
doar un exemplu. Mai există o plantă amazoniană despre care se
crede că este eficientă în cazurile de răpiri de
către sirene, care, de exemplu, pot lua forma delfinilor roz,
răpindu-i pe cei neatenţi în ţara morţilor de sub valuri. Faptul
că planta protejează împotriva unor astfel de răpiri este evident
din aspectul său: e roz şi creşte drept, precum un delfin care
sare din mare.
În Haiti, acest principiu este, de asemenea, cunoscut şi folosit.
De exemplu, în lucrările magice de "legare" (adică făcute pentru
a lega pe cineva de o persoană sau pentru a-l reţine împotriva
voinţei sale), se folosesc liane, plante agăţătoare cu care se
prinde o reprezentare a "legatului" de un obiect, de exemplu, o
piatră. Sunt folosiţi cârceii, pentru că ei se încolăcesc în mod
natural în jurul unui suport (de exemplu un copac), iar puterea
ataşării creşte pe măsură ce trece timpul.
Observaţia lui Frazer că există o "simpatie secretă" în natură
sugerează încă un principiu şamanic: că fiecare plantă nu doar se
reprezintă pe sine şi calităţile sale, ci şi întreaga sa specie.
Astfel, un câmp de lavandă nu e doar un câmp, ci toate câmpurile,
indicând totalitatea lumii naturale. Un şaman care îşi face
lavanda aliat este, prin urmare, în contact atât cu planta cât şi
cu însuşi sufletul naturii şi cu fiecare plantă ce este sau a
fost vreodată acolo.
Primul pas al fiecărui şaman e, aşadar, să ia legătura cu
principalul său aliat-plantă, care devine o punka (cuvânt
Quechacare, ce înseamnă uşă) către lumea spiritelor plantelor,
după cum spun şamanii Amazoniei. Exerciţiile următoare vă vor
arăta cum să contactati un aliat propriu.
Sursa: Şaman Spiritul plantelor / Căile străvechi de vindecare a
sufletului, Autori: Ross Heaven & Howard G. Charing, Editura
Elena Francisc Publishing, 2007, pag. 34
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu