luni, 10 noiembrie 2014

 

Curăţarea cu plante a sufletului

 

 
Această ceremonie ia forma unei limpia – o curăţare în care pacientul stă pe un scaun de lemn sub care se află un bol fumegând de tămâie copal. Ea purifică trupul pacientului şi calmează intruziunea, care e ameţită de fum. În timp ce are loc limpia , don Eduardo merge în jurul pacientului cântând suflându-i fum de tutun şi atingându-i corpul cu flori (gălbenelele se folosesc frecvent). Fumul de tutun uşurează trecerea intruziunii, care apoi este prinsă în – şi găzduită de – flori.

 
(Iar şi iar găsim că tutunul este folosit pentru curăţarea energiilor negative. În Amazonia, tutunul – care este foarte diferit de cel din pachetul dumneavoastră de ţigări – e considerat una dintre cele mai sacre plante. Tutunul sălbatic este rulat şi aprins, iar fumul e suflat ca un purtător al intenţiei, iar curandero se angajează cu spiritul plantei într-o concentrare a energiei sale într-un mod similar cu cel din obiceiurile indienilor nord-americani de a folosi salvie şi iarbă dulce în mici legături sau în beţe pentru afumat. Nu este niciodată o acţiune mecanică. De fapt, la folosirea tutunului sau a oricărei plante pentru a curăţa un spaţiu sau o persoană este important să fiţi într-o stare de concentrare maximă pentru a observa unde se duce fumul şi unde nu. Dacă fumul este atras în trup acesta este luat deseori drept un semn de sănătate, dar dacă este împins departe de trup, şamanul ştie că există energii negative sau blocate asupra cărora trebuie să lucreze.)

 
Uneori se face şi o offerenda, ca mulţumire fie pentru vindecare, fie pentru intruziunea care a părăsit trupul, caz în care se leagă un dar la un loc cu florile. Întreaga legătură este mai apoi luată în natură şi îngropată, pentru ca spiritul să nu fie deranjat şi pentru ca alţi oameni să nu fie infectaţi de el. Şamanii de pe coastă pot duce florile la mare şi le aruncă în valuri, pentru ca mareea să le ducă departe de ţărm.

 
În pădurea tropicală amazoniană, pentru limpia nu se folosesc flori, ci frunzele tufişului chacapa. Aceastea au aproximativ 20 cm lungime şi, uscate, sunt legate împreună pentru a face o unealtă vindecătoare folosită ca o zuruitoare în timpul ceremoniilor.

 
Într-o vindecare, chacapa este frecată şi scuturată deasupra şi de trupul pacientului, pentru a captura sau mătura intruziunea spirituală. Odată ce a prins intruziunea în chacapa, şamanul suflă în frunze pentru a o dispersa în junglă, unde spiritele plantelor îi absorb şi îi descarcă energia.

 
O altă metodă de a îndepărta intruziunile este aceea a băilor purificatoare cu frunze, o metodă practicată atât în Haiti, câ şi în Peru. Loulou Prince, explică:

 
Există frunze anume, cu miros puternic, care ajută oamenii atacaţi spiritual.  Eu amestec frunzele cu rom şi apă de mare ca să fac o baie pentru persoană, apoi o îmbăiez şi rog frunzele să o binecuvânteze. Cânt cântece pentru spirite şi pentru strămoşi şi le cer să vină să ajute persoana.

 
Restul apei de baie îl pun într-un bol verde sau într-o sticlă şi, înainte ca persoana să se culce seara, o pun să-şi frece braţele şi picioarele cu ea. Când acestea sunt făcute, nici un blestem nu mai poate lucra asupra persoanei şi răul este îndepartat.

 
Modul în care „răul” ajunge să infecteze pacientul are iarăşi de a face cu gelozia. De exemplu, Loulou a fost rugat să facă o vindecare a unui copilaş adus de mama lui, care născuse patru copii, dintre care deja îi muriseră doi, prin acţiunea unor spirite ce veneau noaptea în casa ei, pentru a-i goli de forţa vitală.  Femeia era o vânzătore de piaţă, care făcuse ceva bani (lucru rar în Haiti). Vecinul ei era invidios şi a trimis spirite să-i omoare copiii.

 
Am îmbăiat copilul ca să rup vraja. Apoi i-am dat frunze, ca să-i fac sângele amar, să aibă gust şi miros neplăcut pentru spirite, ca ele să plece. După aceasta copilul s-a făcut mai bine; s-a îngrăşat şi a crescut. Acel copil e astăzi un tânăr bărbat.

 
În Haiti se crede că spiritele intruzive precum acestea îşi fac casa în sânge, de aceea Loulou a folosit ierburi pentru a face sângele amar şi trupul să miroase „puternic”. Asta face gazda mai puţin atrăgătoare pentru intruziune, care mai apoi iese din trup.

 
În aceste tratamente se folosesc deseori băi de foc, în care kleren-ul devine baza unui amestec de ierburi, căruia i se dă foc şi cu care se masează pielea. Alcoolul arde repede şi nu provoacă dureri pacientului, dar distruge intruziunea atunci când ea iese din trup.

 
Sursa: Shaman - Spiritul Plantelor: Căile Străvechi de vindecare a Sufletului, Autori: Ross Heaven & Howard G. Charing, Editua Elena Francisc Publishing, Bucureşti, 2007, pag. 119
Va urma






   

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu