Curăţarea cu plante a sufletului
Această ceremonie ia forma unei limpia – o
curăţare în care pacientul stă pe un scaun de lemn sub care se
află un bol fumegând de tămâie copal. Ea purifică trupul
pacientului şi calmează intruziunea, care e ameţită de fum. În
timp ce are loc limpia , don Eduardo merge în jurul pacientului
cântând suflându-i fum de tutun şi atingându-i corpul cu flori
(gălbenelele se folosesc frecvent). Fumul de tutun uşurează
trecerea intruziunii, care apoi este prinsă în – şi găzduită de –
flori.
(Iar şi iar găsim că tutunul este folosit pentru curăţarea
energiilor negative. În Amazonia, tutunul – care este foarte
diferit de cel din pachetul dumneavoastră de ţigări – e
considerat una dintre cele mai sacre plante. Tutunul sălbatic
este rulat şi aprins, iar fumul e suflat ca un purtător al
intenţiei, iar curandero se angajează cu spiritul plantei într-o
concentrare a energiei sale într-un mod similar cu cel din
obiceiurile indienilor nord-americani de a folosi salvie şi iarbă
dulce în mici legături sau în beţe pentru afumat. Nu este
niciodată o acţiune mecanică. De fapt, la folosirea tutunului sau
a oricărei plante pentru a curăţa un spaţiu sau o persoană este
important să fiţi într-o stare de concentrare maximă pentru a
observa unde se duce fumul şi unde nu. Dacă fumul este atras în
trup acesta este luat deseori drept un semn de sănătate, dar dacă
este împins departe de trup, şamanul ştie că există energii
negative sau blocate asupra cărora trebuie să lucreze.)
Uneori se face şi o offerenda, ca mulţumire fie
pentru vindecare, fie pentru intruziunea care a părăsit trupul,
caz în care se leagă un dar la un loc cu florile. Întreaga
legătură este mai apoi luată în natură şi îngropată, pentru ca
spiritul să nu fie deranjat şi pentru ca alţi oameni să nu fie
infectaţi de el. Şamanii de pe coastă pot duce florile la mare şi
le aruncă în valuri, pentru ca mareea să le ducă departe de
ţărm.
În pădurea tropicală amazoniană, pentru limpia nu
se folosesc flori, ci frunzele tufişului chacapa.
Aceastea au aproximativ 20 cm lungime şi, uscate, sunt legate
împreună pentru a face o unealtă vindecătoare folosită ca o
zuruitoare în timpul ceremoniilor.
Într-o vindecare, chacapa este frecată şi
scuturată deasupra şi de trupul pacientului, pentru a captura sau
mătura intruziunea spirituală. Odată ce a prins intruziunea în
chacapa, şamanul suflă în frunze pentru a o dispersa în
junglă, unde spiritele plantelor îi absorb şi îi descarcă
energia.
O altă metodă de a îndepărta intruziunile este aceea a
băilor purificatoare cu frunze, o metodă practicată atât în
Haiti, câ şi în Peru. Loulou Prince, explică:
Există frunze anume, cu miros puternic, care ajută oamenii
atacaţi spiritual. Eu amestec frunzele cu rom şi apă de
mare ca să fac o baie pentru persoană, apoi o îmbăiez şi rog
frunzele să o binecuvânteze. Cânt cântece pentru spirite şi
pentru strămoşi şi le cer să vină să ajute persoana.
Restul apei de baie îl pun într-un bol verde sau într-o
sticlă şi, înainte ca persoana să se culce seara, o pun să-şi
frece braţele şi picioarele cu ea. Când acestea sunt făcute, nici
un blestem nu mai poate lucra asupra persoanei şi răul este
îndepartat.
Modul în care „răul” ajunge să infecteze pacientul are
iarăşi de a face cu gelozia. De exemplu, Loulou a fost rugat să
facă o vindecare a unui copilaş adus de mama lui, care născuse
patru copii, dintre care deja îi muriseră doi, prin acţiunea unor
spirite ce veneau noaptea în casa ei, pentru a-i goli de forţa
vitală. Femeia era o vânzătore de piaţă, care făcuse ceva
bani (lucru rar în Haiti). Vecinul ei era invidios şi a trimis
spirite să-i omoare copiii.
Am îmbăiat copilul ca să rup vraja. Apoi i-am dat frunze,
ca să-i fac sângele amar, să aibă gust şi miros neplăcut pentru
spirite, ca ele să plece. După aceasta copilul s-a făcut mai
bine; s-a îngrăşat şi a crescut. Acel copil e astăzi un tânăr
bărbat.
În Haiti se crede că spiritele intruzive precum acestea îşi
fac casa în sânge, de aceea Loulou a folosit ierburi pentru a
face sângele amar şi trupul să miroase „puternic”. Asta face
gazda mai puţin atrăgătoare pentru intruziune, care mai apoi iese
din trup.
În aceste tratamente se folosesc deseori băi de foc, în
care kleren-ul devine baza unui amestec de ierburi, căruia i se
dă foc şi cu care se masează pielea. Alcoolul arde repede şi nu
provoacă dureri pacientului, dar distruge intruziunea atunci când
ea iese din trup.
Sursa: Shaman - Spiritul Plantelor: Căile Străvechi
de vindecare a Sufletului,
Autori: Ross
Heaven & Howard G. Charing, Editua Elena Francisc
Publishing, Bucureşti, 2007, pag. 119
Va urma
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu